Jak fungují web servery?

Přemýšleli jste někdy o mechanismech, které vám umožnily číst tuto webovou stránku? Pokud vás zajímají procesy, které vám umožňují surfovat po internetu, pak čtěte dál a dozvíte se víc.

Základní proces

Řekněme, že sedíte u počítače a surfujte na webu. Někdo vám dá tip na zajímavou internetovou stránku. Zadáte tuto stránku do adresního řádku prohlížeče a po stisknutí klávesy enter se vám požadovaná stránka zobrazí. Jak k tomu došlo? Váš prohlížeč právě vytvořil připojení k webovému serveru, požádal ho o výše uvedenou stránku a dostal ho.

Podrobnějším rozborem zjistíme, že prohlížeč rozdělil URL na tři části:

  • Protokol („http“)
  • Název serveru („www.kancelarskestroje.cz“)
  • Název souboru („web-server.htm“)

Prohlížeč požádal nejdříve jiný server o překlad jména serveru „www.kancelarskestroje.cz“ na IP adresu, která se používá pro připojení k počítači serveru. Prohlížeč pak tvořil připojení k serveru na dané IP adrese. Podle protokolu http pak poslal prohlížeč žádost serveru o soubor „http://www.kancelarskestroje.cz/servery-ibm.htm.“ Server pak poslal HTML text prohlížeči, který jej přečetl a zobrazil na obrazovce počítače.

Internetová síť

Internet je obrovská sbírka milionů počítačů, notebooků a tabletů, které jsou spojeny dohromady v počítačové síti umožňující všem komunikovat mezi sebou navzájem. Obecně platí, že všechny počítače na internetu lze rozdělit na dva typy: servery a klienty. Počítače poskytující služby (jako jsou webové servery a servery FTP) jsou nazývány servery. Počítače, které se používají pro připojení k těmto službám, se nazývají klienti.

Komunikace na internetu může probíhat díky IP adresám, které přidělují každému počítači jedinečnou adresu. Typická IP adresa vypadá takto: 216.27.61.137. Čtyři čísla v IP adrese jsou tzv. oktety, protože mohou nabývat hodnot mezi 0 a 255. Pokud jde o komunikaci na internetu je, IP adresa je vše, co potřebujete pro připojení k serveru.

Sada doménových serverů (DNS) překládá názvy domén na čitelné IP adresy. Tyto servery jsou jednoduché databáze, které obsahují názvy domén s příslušnými IP adresami a jsou rozděleny po celém Internetu.

Protokoly a porty

V komunikaci na internetu hají důležitou roli také porty, které umožňují připojení k jednotlivým službám na serverech. Každá ze známých služeb má číslo portu, které je jí obvykle přiděleno. Jakmile je klient připojen ke službě na konkrétním portu, využívá ke komunikaci určitého protokolu. Protokoly definují způsob komunikace mezi klientem a serverem.

Bezpečnost serverů

Software pro servery může být docela jednoduchý, k provozu jednoduchých serverů stačí zhruba 500 řádků kódu. Většina serverů umožňuje také zabezpečení komunikaci a povoluje přístup pouze po zadání uživatelského jména a hesla. Pokročilejší servery jsou schopny přenos dat šifrovat, což je důležité při přenosu citlivých dat jako jsou například čísla kreditních karet.

Co je to online marketing

Jednoduše řečeno se jedná o způsob, jak propagovat produkty nebo služby na internetu. K této propagaci je využíván široký soubor internetových nástrojů, které se vzájemně podporují.

Nejdůležitější jsou samozřejmě webové stránky, které však nepředstavují jediný nástroj. Patří sem také email marketing, marketing pro vyhledávače, microsite, budování odkazů, intranety a extranety, různé formy online reklamy jakou jsou například bannery a rich media reklama a další.

Strategie online marketingu

Pomocí těchto nástrojů je pak nutno naplánovat efektivní strategii online marketingu. Pokud se to však podaří a je sestaven vhodný marketingový mix přesně podle potřeb a možností konkrétní firmy, bohatě se to vyplatí. Online marketing totiž může být jedním z nejúčinnějších nástrojů podpory prodeje. Ve finále pak vše záleží na kvalitě propagovaných produktů či služeb.

Oblast internetového marketingu je velmi široká a jeden člověk v podstatě ani nedokáže obsáhnout celou jeho sféru. Ve specializovaných marketingových firmách na něm pracuje více specialistů na jednotlivá odvětví. Zahrnuje optimalizaci webových stránek, všechny druhy reklam na internetu, propagaci na sociálních sítích a vytváření různých materiálů virálního marketingu včetně videí.

Spojení online a offline marketingu

Online marketing je vhodný pro každou firmu a dá se jím propagovat v podstatě každý produkt nebo služba. Ideální je propojit online a offline marketing a zvýšit tak účinnost propagace. Online marketing zahrnuje aktivitu na internetu za účelem propagace, offline marketing představuje tradiční způsob reklamy v tisku, televizi a dalších médiích. Je důležité tyto dvě oblasti propojit, aby se vhodně doplňovaly. Marketingová kampaň by se tedy zahrnovat propagaci na internetu a současně i v tradičních médiích, například v tisku.

Online marketing je pouze nástroj a není schopen dosažení očekávaných výsledků na sto procent garantovat. Vše se odvíjí od propagovaného produktu a záleží hodně na jeho kvalitě. Je důležité, aby se firmy samy sebe zeptaly, jestli opravdu ten kvalitní produkt mají, jestli se o něj budou lidé zajímat i na internetu tomu přizpůsobit jejich očekávání nebo požadavky na online marketing.

Vyhodnocení online marketingu

Je důležité si také uvědomit, že online marketing není jednorázová záležitost. Po optimalizaci webových stránek pro vyhledávače se podíváte na internet a ve vyhledávači jste na třetím místě. Podíváte se za týden a už můžete být na pátém. Nikdo vám neřekne proč. Můžou za to faktory, které neovlivníte.

Většina firem chce také čísla, která dokumentují úspěšnost online marketingových kampaní. Jenže v online marketingu sice jsou programy, které vám ukazují návštěvnost stránek, jenže jejich optimalizace je časově náročný proces. Problém je v tom, když provádíte analýzu, nelze vždy data srovnávat s předcházejícím měsícem, protože lidé mají v různých měsících odlišné  nákupní návyky. Pokud tedy chcete objektivní analýzu, tak je lepší srovnávat březen tohoto roku s březnem toho minulého.

Sociální sítě a mobilní aplikace

Ve spojení s online marketingem je velmi populární téma sociálních sítí. Facebook je velmi rozšířený, ale existují také další sociální sítě, které jsou pro online marketing vhodné. Mezi sociální sítě s velkým potenciálem se řadí Twitter, Google+, Instagram nebo Pinterest. Velké možnosti nabízí také YouTube.

S rostoucí penetrací mobilních zařízení získává na důležitosti také online marketing pro tato média. Nejčerstvější výzkum přesvědčivě ukázal, že reklamou, která dokáže zaujmout, a to nejen v chytrých telefonech a tabletech, jsou rich media, která mají velmi silný na nákupní chování.

Dostupnost a ochrana dat

Zabezpečení dostupnosti důležitých softwarových aplikací a ochrana dat patří v dnešní době k nejdůležitějším úkolům, které musí manažeři firem řešit. Ztráta dat či výpadek počítačového systému může způsobit i v malých firmách ztráty, které se pohybují ve statisících či dokonce milionech korun. Řešení tohoto problému zálohováním dat je bohužel často nedostačující, protože vyžaduje přerušení práce kvůli jeho provedení a také obnovení provozu po havárii je časově náročné.

Proto začínají být čím dál tím více důležité automatizované nástroje, pomocí kterých je možné zabezpečit kontinuální ochranu dat i softwarových aplikací s minimálními požadavky na čas obnovení. Jedním z řešení, které tyto požadavky splňuje, je služba Double-Take.

Double take

Ochrana dat i softwarových aplikací je zajištěna přenosem produkčních dat v reálném čase na záložní virtuální server, kde je k nim přístup, pokud selže produkční server nebo zálohování dat. Přenos dat probíhá v šifrované podobě zapouzdřením do VPN protokolu přes internetové připojení.

Dojde-li k výpadku či poruše produkčního serveru, dojde ke spuštění procesu, ve kterém záložní server převezme roli produkčního serveru. Na záložním serveru je provedena virtualizace IP adresy produkčního serveru, do sítě je rozeslána informace o změně IP adresy a spuštěny skripty, které nastartují konkrétní aplikace nad aktuálními daty. Po nastartování příslušných aplikací jsou původní služby produkčního serveru pro klienty opět dostupné bez nutnosti jakékoliv rekonfigurace. Výpadek komunikace klienta se serverem tak může být v řádech sekund či minut (konkrétní časy záleží na konkrétní konfiguraci a aplikacích).

Nástroj DoubleTake využívá na technologie, která umožňuje replikaci dat v reálném čase z hlavního produkčního serveru na server záložní. Podle typu implementace je zároveň možné zajistit ochranu celé řady produkčních serverů jediným záložním systémem. Pro samotnou replikaci dat jsou využívány standardní sítě, TCP/IP protokol a servery mohou být umístěny v jediné lokalitě nebo být umístěny na jiném místě.

Replikace dat v reálném čase

Mezi produkčními a záložními servery (případně mezi primární a záložní lokalitou) jsou klíčová data replikována přímo na úrovni samotných diskových operací. V případě selhání některého z produkčních serverů je funkcionalita postižených klíčových serverů převzata záložními servery (ty se mohou nacházet v záložní lokalitě) včetně jejich identity v počítačové síti.

Nástroj Double-Take je schopen podporovat různé formy virtuálních prostředí, ať už se jedná o prostředí produkčních i záložních systémů, nebo kombinaci fyzických systémů se systémy virtuálními. Double-Take je softwarové řešení v reálném čase, které nabízí vysoký stupeň zabezpečení a optimalizaci množství přenášených dat pomocí komprese.

Kromě toho jsou přenášeny pouze změny na úrovni bytů, neboť Double-Take monitoruje všechny operace zápisu na cestě od aplikace přes operační systém a vyrovnávací paměť až k diskové jednotce. Díky tomu jsou nároky na množství přenášených dat mezi servery značně nižší než u zrcadlení či klasického kopírování.

 

Jakým směrem se ubírá webdesign

V oblasti tvorby webových stránek a webdesignu se publikuje mnoho článků, které se pokouší předvídat více či méně úspěšně budoucí vývoj v této oblasti. V následujícím článku naleznete odhad vývoje některých hlavních trendů s přihlédnutím k současnému stavu webdesignu.

Responsivní design

Vzhledem k vývoji v oblasti chytrých telefonů a tabletů získává responsivní design na stále větší důležitosti, protože je vstřícný vůči uživatelům a zaměřuje se na čitelnost webových stránek na všech přístrojích a platformách. Responsivní design umožňuje přístup k webovým stránkám bez ohledu na médium, na kterém je web zobrazen a tvorba www stránek s tím musí stále více počítat.

Rolování na webových stránkách

V nedávné době bylo rolování na webových stránkách považováno za zastaralé a uživatelům nepřívětivé. Současný vývoj v oblasti počítačů a zejména mobilních přístrojů tento trend mění a posouvání a rolování webových stránek se stalo při tvorbě webových stránek nevyhnutelným. Široká škála používaných velikostí a rozlišení displejů si tuto změnu v podstatě vynutila a rolování na internetu se opět stalo běžným, stále více webů je jednostránkových a rolování tedy vyžadují.

Redakční systémy

Redakční systémy umožňují jednoduchou správu a editaci webu i uživatelům bez hlubších znalostí tvorby webových stránek a jejich oblíbenost je velká. Redakčních systémů existuje celá řada a mnoho z nich je vyvinuto na bázi komerčních plně placených systémů, existují ale také Open Source systémy, které jejich zdrojový kód nabízejí zdarma a jejich vývoj je volně přístupný všem zájemcům.

Nejoblíbenějším redakčním systémem je v současné době WordPress, který nabízí možnost jeho pravidelné a bezplatné aktualizace, velké množství rozšiřujících modulů a také kvalitní podporu ze strany vývojářů a tvůrců webových stránek. Obliba redakčních systémů stále roste a dá se očekávat, že tento trend bude dále pokračovat.

Sdílení obsahu

Sociální média a virální marketing se staly jedním z klíčových faktorů, které rozhodují o úspěchu a návštěvnosti webových stránek a e-shopů. Typické firemní webové stránky poskytují informace o výrobcích či službách, nesnaží se však komunikovat se svými návštěvníky či zákazníky. Pokud chce nějaký produkt či služba obstát v konkurenci, hraje mimo prezentace velkou roli i aktivní a přímá komunikace s potenciálními zákazníky prostřednictvím všech dostupných kanálů, zejména pak pomocí sociálních sítí Facebook, Twitter a Google+ firemních blogů. Sdílení obsahu a komunikace s potencionálními zákazníky přes sociální sítě je silným nástrojem internetového marketingu a bude hrát ve firemní strategii stále větší roli.

Vertikální navigace a posuvné panely

I použití vertikální navigace a posuvných panelů bylo v minulosti zatracováno a považováno za banální, webdesign se nyní k těmto řešením vrací zpět. V nedávné době jsme mohli na internetu často vidět webové stránky s vertikální navigační strukturou, které postupně nahradila horizontální struktura. V poslední době dochází k renesanci vertikální navigace a moderních webových stránek s touto navigační strukturou a atraktivním designem stále přibývá.

Toto platí i pro posuvné panely, které byli s příchodem dynamických prvků jako Flash nebo ActionScript, velmi populární. V současné době se pro tyto dynamické prvky webových stránek používá především JavaScript / jQuery a jejich uplatnění a obliba budou pravděpodobně vzrůstat i nadále.