Konečně je tu čas dovolených a vy máte kila navíc?Nebo jste kvůli zdravotním problémům přinuceni začít se hýbat? Nebo jen uvolnit nadbytečnou energii? A tak pro vás by mohl být kompromisem rotoped či cyklotrenažér. Rotopedy a cyklotrenažéry jsou zahrnuty do skupiny fitness přístrojů, kvůli kterým již nemusíte navštívit fitness studio, neboť můžete vyzkoušet simulaci jízdy na bicyklu nerušeně doma. Cvičením na těchto pomůckách je možné podle vaší hmotnosti a náročnosti jízdy spálit až 3500 kJ/hod. Podle jakých parametrů tyto nástroje kupovat? V čem je rozdíl mezi rotopedem a cyklotrenažérem? Zaprvé je důležité si promyslet, kolikrát měsíčně a kým bude rotoped používán.Dále pak, kolik peněz jste ochotni za něj dát. Nejlacinější rotopedy na internetu se v dnešní době dají sehnat již od cca. 2000 Kč, dále se stoupajícími požadavky a kvalitou roste i cena.
Rotoped je určen hlavně pro domácí, nikoliv však profesionální, trénink, udržení fyzické kondice a zpevnění těla. Rozlišujeme dva typy těchto strojů: rotopedy, na kterých ovládáme zátěž manuálně a rotopedy, které jsou řízeny počítačem (tzv. ergometry). Používání rotopedu působí pozitivně na zpevňování stehen, hýždí, břicha a dále na krevní tlak.Taktéž posiluje srdce a zvyšuje vitální kapacitu plic. Rotoped je též šetrný ke kloubům.
Cyklotrenažér je pak určen pro dokonalou simulaci jízdy na kole díky přesnému a citlivému nastavení zátěže, která je vyšší než u rotopedu, a dokonalé stabilitě. Některé cyklotrenažéry mohou být také vybaveny pedály s SPD zámkem, což umožňuje použití cykloobuvi. Technika cvičení na cyklotrenažéru patří mezi aerobní formy a při dostatečně dlouhém a intenzivním cvičení působí velmi efektivně na oběhový a dýchací systém. Cena nejlevnějších modelů se pohybuje okolo 5000 Kč.
Jak vybrat ten správný? Důležitým bodem při výběru je rám, sedadlo a řidítka rotopedu. Zde bychom měli věnovat pozornost především odpovídající nosnosti rotopedu a výšce cvičícího. Rám by měl být také dostatečně robustní a stabilní. Výběru sedla věnujte velkou pozornost. U sedla by měla být možnost nastavení výšky (kvalitnější modely umožňují i posouvání sedla dozadu či dopředu). Sedlo by mělo být dostatečně pohodlné a anatomicky tvarované. Populární jsou gelová sedla, která se přizpůsobí tělu. Výška řidítek by měla být samozřejmě nastavitelná a samotná řidítka by měla být pokryta elastickým a neklouzavým materiálem. Standardem jsou již vyvážené pedály s nastavitelnými pásky kolem nártu, což samozřejmě umožňuje zapojit i další svaly.
Dalším důležitým bodem při výběru je zátěžové kolo, středové uložení a brzdy. Přední kolo u rotopedů poslouží jako zátěžové, přičemž platí, že čím těžší kolo, tím plynulejší chod. Váha zátěžového kola je od 4 do 10 kg. Středové uložení rotopedu zodpovídá za plynulou a tichou jízdu a za minimální opotřebování osy, což je vyvoláno ložisky z kuliček, ve kterých se nachází osa šlapek. Dají se sehnat čtyři typy brzd: čelisťový, páskový, magnetický (pracují na principu oddalování magnetických dílů) a indukční (na principu zvětšování indukce v cívce). Čelisťové a páskové brzdné systémy nejsou příliš tiché, běží nespojitě a zakrátko se ničí. Oproti tomu magnetické a indukční brzdné systémy běží nehlučně a nepřetržitě a jejich fuknčnost je skoro bezmezná.
V dnešní době už jsou téměř všechny rotopedy opatřeny běžným počítačem s displejem, který zobrazuje délku sportování, momentální rychlost a uraženou dráhu. U dražších druhů je zobrazeno i počet spálených kilojoulů nebo výkon ve wattech. Další funkcí počítače je počítání tepové frekvence, což pomáhá sledovat odbourání tuků (aerobní cvičení) nebo zlepšování formy (přesažení aerobního pásma). Počítač spolupracuje s čidlem tepu, které je umístěno buď na řidítkách nebo ve specifickém klipu, který je připnut na ušní boltec.
Říkáte si zrovna, že hlavní překážka je málo místa u vás v bytě? Pak také pro vás máme dobrou zprávu: nynější trh nabízí i skladné, avšak plnohodnotné, rotopedy.