Příspěvky vlastníka na správu domu

Vlastník jednotky přispívá na správu domu a pozemku ve výši odpovídající jeho podílu na společných částech. Pokud některá ze společných částí slouží jen některému vlastníku jednotky k výlučnému užívání, pak se stanoví výše příspěvku i se zřetelem k povaze, rozměrům a umístění této části a rozsahu povinnosti vlastníka jednotky spravovat tuto část na vlastní náklad.

Určené příspěvky na odměňování osoby, která dům spravuje nebo členů jejích orgánů, na vedení účetnictví a na podobné náklady vlastní správní činnosti se rozvrhnou na každou jednotku stejně. Společné části jsou definovány prohlášením nebo smlouvou o výstavbě. Prohlášení může být prohlášením vlastníka budovy, prohlášením při oddělení jednotky od spoluvlastnictví, prohlášením při zrušení spoluvlastnictví a jeho vypořádání. Podíl vlastníka jednotky na společných částech upravuje § 1161 NOZ.

Slovo „přispívá“ je myšleno, že se hradí část nákladů. Nejedná se o „příspěvek“ ve smyslu pevné částky, ale o vyrovnání nákladů na správu domu a pozemku poměrnou částí. Ale to se předem neví, takže následně správce či společenství určí předem výši příspěvku pevnou částkou na konkrétní období – na kalendářní rok či na dobu od rozhodnutí jarního shromáždění k následujícímu rozhodnutí usnášeníschopného jarního shromáždění, následně jsou tyto příspěvky vypořádávány.

Omezení hlasování většinového vlastníka

Pokud se jedná o dům, kde je méně než 5 jednotek, pak se při rozhodování vlastníků jednotek nepřihlíží k hlasům správce převyšujícím součet hlasů všech ostatních vlastníků jednotek.

Správce, který má většinu v počtu hlasů, pak zákon stanoví, že není oprávněn sám o sobě samostatně rozhodnout. Vždy se k němu musí přiklonit alespoň jeden hlas. Takový správce se nedá přehlasovat, protože vlastní více než polovinu z celkového majetku. Vlastník, který vlastní více než polovinu hlasů, má pro účely hlasování stejný počet hlasů, jako všichni ostatní vlastníci, to platí i u domu, kde je pět a více jednotek. Smyslem tohoto ustanovení je, aby správce – majoritní vlastník nemohl jednostranně rozhodovat v těch věcech, v nichž rozhodování přísluší shromáždění.

Osoba odpovědná za správu domu

Za správu domu a pozemku je odpovědnou osobou společenství vlastníků. Pokud nevzniklo společenství vlastníků, odpovědnou osobou za správu domu je správce.

Společenství vzniká dnem zápisu do veřejného rejstříku. Dokud není společenství zapsáno do veřejného rejstříku vedeného krajskými soudy, nevzniklo a za správu domu je odpovědný správce, který je určený dle prohlášení nebo smlouvou o výstavbě nebo dohodou o rozdělení spoluvlastnictví nebo dohodou vlastníků. Toto ustanovení určuje, že pokud vzniklo společenství, vykonává vždy správu domu. Všechna ostatní ustanovení o správci domu, kterým byl někdo jiný než společenství, se nepoužijí.

Správce je osoba odpovědná za správu domu a pozemku. Pojem „správce“ v novém občanském zákoníku je nutno odlišovat od pojmu „správce“ ve vzorových stanovách.

Mystery shopping odhaluje realitu

Mystery shopping (neboli fiktivní nákup) je metoda průzkumu trhu, jenž umožňuje odhalit realitu zákaznického servisu zejména v maloobchodě.

Mystery shopping je možné provádět jak u vlastní prodejny, tak i u prodejen konkurenčních firem za účelem zjištění kvality služeb a přístupu a schopnostech prodávajících. Formu tohoto průzkumu provádí mystery shopper – fiktivní nakupující. 

Pokud mystery shopper provádí průzkum osobní návštěvou formou běžného nákupu, požaduje i atypické úkony, tak aby co nejpodrobněji otestoval znalosti a dovednosti prodávajících a jejich přístup k zákazníkovi.

Základními body výzkumu při mystery shoppingu bývá profesionalita personálu, první dojem, jak se zákazník cítí, poskytované služby a způsob řešení nestandardních situací. Základní prvky, na které se fiktivní nakupující zaměřuje, je: jak dlouho trvá, než si zákazníka někdo všimne, způsob pozdravu, otázky prodavače, aby mohl doporučit vhodný produkt, prodejní argumenty, odborné znalosti, způsob předvedení zboží, doporučení dalších produktů. Hodnocen je také vzhled, čistota a uspořádání prodejny, firemní oblečení prodávajících a jejich označení jmenovkou. Při svém průzkumu mystery shopper ověřuje i profesionalitu prodávajících při vyřizování reklamace, možnost doručení zboží, termín dodání apod.

Profesionálně provedený mystery shopping odhalí reálné informace, které je nemožné získat jinými metodami. Osobní jednání může být doplněno dalšími způsoby komunikace – např. telefonickým kontaktem (mystery calling) nebo e-mailovým kontaktem (mystery mailing).

Pokud máte zájem ověřit schopnosti svých zaměstnanců – prodávajících, odhalit jejich případné chyby v komunikaci a v poskytování informací a služeb zákazníkům, využijte služeb profesionální firmy zajišťující mystery shopping – společnosti ANERI s.r.o. z Liberce.

Firma ANERI pro vás zajistí kompletní průzkum a zpracuje závěrečnou analýzu. Samotnou analýzou práce však nemusí končit. Společnost ANERI je připravena poskytnout lektory a kouče, kteří pomohou prodávajícím zefektivnit práci a zlepšit prodejní výsledky.