Co s nevhodnými vánočními dárky?

Ani Ježíšek se nemusí trefit do vkusu každého a často také neodhadne velikost oděvů či bot. Mnozí pak pod stromečkem neskrývají své zklamání z nevhodných dárků. Dříve než je vyhodíte, či v lepším případě darujete dál, je vhodné zauvažovat o jejich vrácení.

Obchodník v kamenné prodejně nemá zákonnou povinnost zakoupené zboží vzít zpět nebo vyměnit jen z důvodu, že se zákazníkovi nelíbí či mu nesedí velikost. Řada prodejců ovšem jde nad rámec zákona a svým zákazníkům poskytuje možnost zboží vyměnit, popřípadě vrátit. Sdělení s touto informací se nejčastěji objevuje napsané přímo v prodejně či na dokladu o zaplacení, případně je sděleno i ústně. „Vzhledem k tomu, že se jedná o nadstandardní službu, může si prodejce stanovit různé podmínky, zejména dobu pro uplatnění, která činí zpravidla několik týdnů. Vždy je vhodnější, aby vše bylo zachyceno písemně. Spolehnout se jen na ústní ujištění může být rizikem,“ upřesňuje vedoucí právní poradny časopisu dTest Lukáš Zelený. V případě, že se takto obchodník zaváže, je pak právo na výměnu zboží vymahatelné, a to třeba i soudní cestou.

Pro úspěšné vrácení dárku v kamenné prodejně je třeba přinést nepoškozený výrobek, nejlépe nerozbalený či v původním obalu a s dokladem o zaplacení. „Pokud myslíte, že by se dárce urazil, kdybyste jej požádali o účtenku, je poslední možností zkusit dárek vrátit i bez ní. Stává se, zejména v případě zboží, které nabízí pouze konkrétní prodejce, že prodavači přistoupí na výměnu i bez účtenky,“ vysvětluje Lukáš Zelený.

Jiná situace než u kamenných obchodů nastává při prodeji na internetu. Zde je zákonem zaručené právo od kupní smlouvy odstoupit do 14 dnů od převzetí zboží, a zboží tak i bez udání důvodu vrátit. „Pokud si zákazníci nechali doručit dárky jen krátce před Štědrým dnem, stačí je zaslat obchodníkovi zpět. Současně je možné požadovat vrácení celé kupní ceny, včetně poštovného a balného vynaloženého za cestu od prodejce ke spotřebiteli. Odstoupení musí být v dané lhůtě prodejci doručeno, nestačí jej pouze odeslat. „Někteří internetoví prodejci i tuto zákonnou lhůtu prodlužují, proto je dobré nahlédnout do obchodních podmínek,“ upřesňuje Lukáš Zelený.

Nevhodné vánoční dárky můžete taky prodat v internetovém bazaru online.

Slevy, které se nemusí vyplatit

Čeští spotřebitelé se každoročně těší na povánoční slevy a výprodeje. Jak ale ukazují zkušenosti pozornějších zákazníků a šetření prováděná dozorovými orgány, deklarované slevy často žádnými slevami nejsou.

V povánočním období platí u českých obchodníků základní a často jediná marketingová strategie: slevy. Pokud by je některý z nich nevyhlásil, v konkurenci by patrně neobstál. „Někteří prodejci ale slevy jen vyhlásí a k reálnému snížení cen nepřistoupí. Ti rafinovanější na velmi krátký čas ceny zvýší, aby pak mohli přistoupit k jejich snížení na původní úroveň,“ popisuje praxi obchodníků vedoucí poradenské linky časopisu dTest Lukáš Zelený a dodává: „Tyto případy jsou ovšem klamavou obchodní praktikou a jsou v rozporu se zákonem.“

Typická je rovněž situace, kdy prodejce láká na vysoké slevy, které se ve skutečnosti týkají jen několika málo výrobků, často i méně zajímavých. „Účel je zřejmý – nalákat zákazníky do prodejny. Zde se o klamavé jednání nejedná, pokud tedy prodejce například netvrdí, že zlevnil veškerý sortiment,“ vysvětluje Lukáš Zelený.

Pravidla pro slevy jsou jasná. Zlevněné zboží by mělo být označeno konečnou cenou, na výrobku by přitom měla být vyznačena i cena původní. Pro zlevněný sortiment platí také stejná záruční doba, tedy zpravidla 24 měsíců. „Výjimkou by byla pouze reklamace vady, kvůli které byl výrobek zlevněn. Předem deklarovanou vadu již reklamovat nelze,“ uvádí Lukáš Zelený.

Slevy, a nejen ty povánoční, jsou také pravidelným cílem šetření dozorových orgánů. Jen za 3. čtvrtletí zaznamenala dle svých údajů Česká obchodní inspekce porušení povinností ve 40 % případů. Vysoké procento pochybení (23,2 %) bylo spojeno právě s porušením povinnosti poctivého prodeje a 6,9 % prodejců se dopustilo klamavých obchodních praktik v souvislosti s výprodejovými a slevovými akcemi. „Podle zkušeností z minulých let, které zaznamenala naše poradenská linka 299 149 009, lze očekávat, že povánoční období bude svádět obchodníky k podobnému jednání ještě více,“ konstatuje Lukáš Zelený a uzavírá: „Pokud se spotřebitelé setkají s podvody týkajícími se slev, mohou se s podnětem obrátit právě na Českou obchodní inspekci, případně kontaktovat naši spotřebitelskou poradnu.

Nebankovní půjčky bez registru

Víte, co je to půjčka bez registru? Půjčka bez registru je takový druh půjčky, u které se nenahlíží do bankovního a nebankovního registru dlužníků. Bankovní a nebankovní registr dlužníků je databáze, ve které se zaznamenávají dlužníci, kteří nejsou schopni splácet své závazky. Registry dlužníku využívají především banky a některé nebankovní společnosti, které jsou registrované ve sdružení SOLUS.

Kdy se dostanete do registru dlužníků?

Do registru dlužníku se můžete v dnešní době dostat velmi rychle, stačí pozdě zaplatit splátku půjčky, hypotéky, později zaplatit fakturu za telefon nebo elektřinu. V případě, že se dostanete do registru dlužníku, banka vám žádost o půjčku zamítne.

Co dělat, pokud jste v registru a potřebujete půjčku?

V případě, že vám banky a některé nebankovní společnosti, které jsou registrované ve sdružení SOLUS půjčku zamítnou, využijte nebankovní půjčky bez registru od nebankovních poskytovatelů, kteří do registru nenahlíží. Mezi další půjčky, u kterých se nenahlíží do registru dlužníku, patří půjčky ihned. Jedná se o rychlou půjčku nebankovní se splatností až 20 let a jištěnou zástavním právem k nemovitosti. Půjčky ihned se poskytují max. do 50% našeho odhadu nemovitosti. Tato nebankovní půjčka je určena jak pro fyzické tak i právnické osoby.

Pujčky bez registru 2

Potřebujete půjčit peníze a nevíte na koho se obrátit? Nejdříve co člověka napadne je půjčka u banky. Bohužel v dnešní době může být vyřízení bankovní půjčky problém. Banky při schvalování půjčky požadují nejen doložení příjmů, které musí být v dostatečné výši, ale také nahlížejí do bankovního a nebankovního registru dlužníku.

V případě, že žadatel o půjčku má záznam v registru za opožděnou splátku nebo pozdě zaplatil třeba telefon, banka mu půjčku zamítne.

V případě, že banka vám půjčku zamítne, zbývá si půjčit u nebankovní společnosti. Nebankovní společnosti poskytují půjčky bez registru téměř každému. Nepožadují čistý výpis z registru dlužníku a nemusejí požadovat potvrzení příjmu v případě, že se nejedná o spotřebitelský úvěr.

Nebankovní společnosti poskytují půjčky nejen pro občany, ale také i pro podnikatele takzvané podnikatelské půjčky. Mezi další finanční produkty, které nebankovní společnosti nabízí, patří půjčky ihned. Půjčky ihned jsou obvykle vyřízeny v co nejkratším možném termínu a poskytují se až na 20 let bez náhledu do registru dlužníků. Pokud žadatel o půjčku má exekuce nebo dražbu na nemovitosti, vyplatí se půjčkou na exekuce nemovitosti.