On-line informační zdroj pro zahraniční investory v ČR

Regionální rozvojová agentura Jižní Moravy, která se od roku 2000 zabývá poskytováním kompletního servisu zahraničním investorům, letos vydává již 13. aktualizované vydání populární příručky Survival Kit to South Moravia.

 

Obsahem publikace jsou různooborové informace důležité pro orientaci v regionu, a to jak pro investory, tak pro jejich zahraniční zaměstnance. První vydání Survival Kit vyšlo v roce 2002 a od doby svého vzniku, publikace inspirovala již řadu podobných projektů v ČR i zahraničí.

 

Od roku 2014 je tento užitečný pomocník zájemcům k dispozici i v internetové podobě. Na tvorbě publikace Survival Kit se podílí experti řady soukromých společností i odborníci z veřejného sektoru. Survival Kit tak obsahuje opět řadu tradičních odborných textů od společností PricewaterhouseCoopers (účetnictví a daně), Czerwenka a partner (právo) nebo La Brava (personalistika) a zároveň jsou zde uveřejněny i texty expertů veřejného sektoru, jako například z Úřadu práce, Služby cizinecké policie nebo Generálního ředitelství cel.

 

Součástí publikace je i kapitola, ve které se nachází vizitky jihomoravských subjektů zabývající se výzkumem a vývojem a možnostmi spolupráce. Novinkou jsou mimo nový grafický design i například užitečné mobilní aplikace, které mohou pobyt zahraničních pracovníků u nás zpříjemnit.

 

„Za dobu své existence prošla publikace značným obsahovým vývojem, od poskytování základních informací pro firmy, které v Jihomoravském kraji hodlaly umístit svá výrobní a vývojová centra, až po dnešní podobu, kdy se publikace více orientuje na zaměstnance zahraničních společností a možnosti spolupráce s vědecko-výzkumnými institucemi Jihomoravského kraje. V této oblasti vidíme vysoký potenciál, zejména z důvodu dlouhodobého zaměření Jihomoravského kraje na oblast inovací, umocněný stavěnými vědecko-výzkumnými centry regionálního i evropského významu.

 

Vzhledem ke svému zaměření jsou texty publikace vysoce odborné, a proto při její kompletaci spolupracujeme s celou řadou odborných garantů, kteří poskytují informace a své zkušenosti ověřené praxí. Kapitola, která pokrývá praktické informace z Jihomoravského kraje, je konzultována a tvořena na základě zpětných vazeb jednotlivých firem působících na různých místech Jihomoravského kraje, s cílem zjistit zkušenosti různých firem se službami poskytovanými na jižní Moravě a ty pak předat dále.“ Uvádí Vladimír Gašpar, ředitel Regionální rozvojové agentury jižní Moravy.

 

Dostupná je tištěná verze publikace v anglickém jazyce a na internetu je Survival Kit k dispozici navíc i v české jazykové mutaci.

Další teplá zima je za námi, jaká přesně byla?

S koncem února skončila také zimní klimatologická sezóna a je možno bilancovat ohledně klimatických statistik. Položíme-li si otázku jaká byla zimní sezóna 2014/15, tj. období od prosince do února, můžeme na ni odpovědět komplexně z hlediska území ČR a také specificky z hlediska dané lokality, v našem případě z hlediska měření a pozorování počasí v Praze. Od jiných lokat ČR se budou tyto hodnoty a pozorované jevy značně lišit a proto je tedy obtížné seriózně zhodnotit zimu komplexně z hlediska ČR jako celku, nelze říci byla mírná, byla sušší než loňská nebo byla naopak na sníh průměrná až nadprůměrná. Takto by se různily názory, resp. odpovědi různých pozorovatelů v ČR na otázku jaká byla ohledně počasí uplynulá zimní sezóna, každý by přiložit jiné hodnoty, které by ukazovaly jiné charakteristiky a to zejména ty srážkové, které se značně lišily.

Obecné shrnutí průběhu zimy 2014/15 v ČR

Pokusme se alespoň o obecnější souhrn z hlediska ČR, i když musíme toto malé území z hlediska průběhu počasí v zimě i tak rozdělit.  Letošní zimní sezóna opět vykázala teplý průběh, avšak nikoli teplejší než loňská a srážkový podprůměr a opět nikoli tak výrazný jako v předchozí sezóně, byla tedy v souladu s klimatickými odhady či jinými prognózami, které se netýkají numerické meteorologie. Ohledně Prahy se jednalo o poměrně zajímavý průběh ledna a února letošního roku, kdy byl únor studenější než leden. Únor byl současně srážkově značně podprůměrný, za což mohlo dlouhotrvající anticyklonální a současně inverzní počasí. To mohlo ostatně i za chladné počasí v nižších polohách pod nízkou oblačností oproti horským oblastem, kde bylo často o poznání tepleji, vlivem této situace zde vzniká značný teplotní nepoměr. Zimní sezóna nepřinesla do této oblasti téměř žádnou sněhovou pokrývku, maximální činila 5-6cm s trváním jen 2-3 dny a to na konci loňského prosince, po zbytek zimy je místo měření a pozorování bez pokrývky. Více srážek a to převážně ve formě sněžení se objevilo zejména ve druhé polovině ledna a v počátku února 2015 na západě a severozápadě Čech a na východě ČR, kde ležela přechodně i vyšší sněhová pokrývka. Naopak velmi chudé a převážně dešťové či smíšené srážky se objevily v centrální části Čech, tj. zejména v Praze, okolí a v polabské nížině, méně srážek bylo také na jihu Moravy.

Klimatické statistiky, souhrn zimy 2014/15 a porovnání 

> Hodnoty
Průměrná denní teplota: 5.42°C (2013/14: 6.19°C, 2012/13: 3.02°C)
Průměrná noční teplota: 0.42°C (2013/14: 0.64°C, 2012/13: 1.26°C)
Průměrná zimní teplota: 2.92°C (2013/14: 3.41°C, 2012/13: 0.87°C)
Průměrné srážky: 0.44mm (2013/14: 0.25mm, 2012/13: 1.07mm)
Celkové srážky: 40.6mm (2013/14: 23.2mm, 2012/13: 97.3mm)

Průměrná vlhkost vzduchu: 76.7%
Průměrný tlak vzduchu: 1015.6hPa

> Rekordy za zimu 2014/2015
Maximální teplota: 14.6°C (10.1.)
Minimální teplota: -8.4°C (30.12.)
Maximální srážky za 24hodin: 6.0mm (26.1.)

> Ostatní údaje
Slunečné dny: 14 z 90 dní
Dny se srážkami: 21 z 90 dní
Mrazivé dny: 36 z 90 dní
Ledové dny: 5 z 90 dní
Počet mlh: 1
Počet bouřek: 1

Závěrem
Zima byla v Praze teplotně nadprůměrná (+1.37°C) a srážkově průměrná. (-0.25°C) Průměrná až lehce podprůměrná, nicméně hodnotíme ji jako průměrnou, neboť tolerance je u teplot i srážek +/-0.3°C/mm. Byla nepochybně chladnější než loňská a srážkově bohatší, avšak stále teplá bez vyšší sněhové pokrývky, která by měla současně delší trvání a sušší, i když se v minulých 10 letech objevily zimy i o něco sušší. Průměry jsou vztaženy k našemu měření v Praze a to od roku 2005. Dosti suché zimy se objevily zajisté i do roku 2005, které nejsou ve statistice zaneseny. I tak není pochyb o tom, že zima patřila k teplejší a sušším a to lze konstatovat i globálně z hlediska ČR. (Více informací v Meteolistech č. 39 či na našem webovém portálu)

Březen za kamna vlezem

Březen je prvním měsícem klimatologické jarní sezóny, která letos začala v neděli 1.3.2015 a potrvá do 31.5.2015. Nejedná se ovšem o období, v němž by nutně muselo převažovat jarní počasí, tedy obecně teplé počasí. Naopak v počátku období je přímo reálné, že bude počasí často připomínat zimní období a ke konci je již dosti pravděpodobné dosažení a přesažení letních teplot, někdy dokonce i dosažení těch tropických. Přesně ovšem období podle rázu počasí vymezit nelze, v poslední době se jednotlivá období co do rázu počasí silně prolínají. Období jsou tedy vymezena od počátků měsíců do konců měsíců s tím, že se jedná o tříměsíční období. Léto trvá od června do srpna, poté nastává meteorologický či lépe řečeno klimatologický podzim. Astronomické vymezení období má jiná pravidla a pro naše účely není tak důležité. Pro klimatické účely jsou důležitá výše zmíněná tříměsíční období počítaná od počátků měsíců do jejich konců.

V dalších dnech „vlezem“ opravdu za kamna, ale za týden nám může být na sluníčku pro změnu horko

„Březen za kamna“ vlezem a mnoho dalších pranostik hovoří ve prospěch častých studených obdobích v měsíci březnu a pranostika „V dubnu tam ještě budem“ dodává, že se v tomto měsíci také rozhodně nebudeme opalovat na dekách. Studené počasí nás bude provázet i v nejbližších dnech, neboť převládne v centrální Evropy studené S/SZ proudění, které bude ale postupně suché. Oteplení nastane až na přelomu týdnů s tím, že není zajisté vyloučen během měsíce další podobný vpád studeného vzduchu. Současně je možné konstatovat i dle dlouhodobých klimatických výhledů, že se budou teploty celkově zvyšovat, hovořit lze ovšem jen za průměrné teploty.

Nástrahy březnového počasí

Tyto jakési „nástrahy“ lze rozdělit do tří kategorií, čím se březnové počasí vyznačuje:

> Pocitové teplo na základě zvyku na zimní počasí a díky větší síle slunečního svitu
> Vpády studeného vzduchu s možností navrácení sněhu i do nížin, i po předchozí vládě velmi teplého počasí
> V případě anticyklonálního počasí – vláda malé či žádné oblačnosti, se postupně tvoří méně oblačnosti nízké či mlh a teploty ráno mohou klesat i hlouběji pod bod mrazu, na rozdíl od odpoledních maximálních teplot, které nás nutí odkládat oblečení = podoba „babího léta“ v opačném stylu, tj. postupný příchod léta, ale zároveň promítání se ještě zimy

Tři základní nástrahy březnového počasí, které lze připodobnit k počasí o tzv. „babím létu“, které vládne na přelomu září a října. Třetí bod souvisí s tzv. vysokými denními teplotními amplitudami, rozdíly teplot minimálních ranních a maximálních odpoledních na daném místě.

Výrazná ochlazení v březnu – nejbližší historie:
> Ze 16.6°C (16.3.2011) na 4.6°C v maximech. (18.3.2011)
> Ze 16.6°C (25.3.2011) na 8.7°C v maximech. (26.3.2011)
> Z 19.2°C (30.3.2010) na 11.0°C v maximech. (31.3.2010)

Výrazná oteplení v březnu – nejbližší historie:
> Z 10.1°C (15.3.2012) na 19.9°C v maximech. (17.3.2012)
> Ze 3.0°C (7.3.2011) na 13.4°C v maximech. (9.3.2011)
> Ze 4.4°C (16.3.2010) na 14.4°C v maximech. (18.3.2010)

Anticyklona v březnu, častěji slunečné počasí

Od zimní tlakové výše, která se kromě horských poloh zejména od listopadu do února vyznačuje častou tvorbou mlh a nízké oblačnosti, se ta březnová už liší tím, že panuje častěji slunečné počasí i v nižších polohách. Vylučovat nelze, podobně jako v září či na počátku října ranní mlhy či nízkou oblačnost, které už ale nebudou díky kratším nocím a vyšší aktivitě Slunce tak plošné a nebudou se udržovat po celé dny, budou se rozpouštět během dopoledne. Proto bude častěji slunečné počasí a dle současných výhledů to vypadá, že si takovýchto dnů díky rozšiřující se tlakové výši do střední Evropy užijeme v dalších březnových dnech poměrně dost.

Jaký by měl být březen dle dlouhodobých výhledů?

Teplotně nadprůměrný a to zejména severu – jednak na severu ČR a jednak na severu Evropy. Tam by měla panovat mírnější zima než činí dlouhodobý normál. Naopak chladnější počasí je očekáváno na J/JV Evropy. Srážkově by měl být březen podprůměrný a to vedle střední Evropy také a zejména na JZ Evropy.

Podle statistického výhled ČHMÚ do 29.3.2015 by měly teploty, stejně jako teplotní průměr v tomto období, stoupat. První týden bude ovšem teplotně podprůměrný, maxima by neměla dosáhnout více než 8°C a minima budou často klesat pod bod mrazu, byť díky velké oblačnosti ne výrazně. Prognóza na toto období je už dosti jistá. Ve druhé, až čtvrtém týdnu budou teploty růst, v předposledním březnovém týdnu budou možná i lehce nadprůměrné, jinak ovšem průměrné. Maxima by měla dosáhnout ve druhém týdnu 11°C, ve třetím a ve čtvrtém 15-16°C, rekordy by teploty rozhodně trhat neměly. Noční teploty budou klesat slabě pod nulu, na konci období se budou pohybovat kolem bodu mrazu.

Ohledně srážek je možné počítat v prvním týdnu s jejich nadprůměrným množstvím, v tom můžeme spatřovat kompenzaci prakticky nulových srážek z týdne od 16.2.2015, poté budou celý březen srážky průměrné s tím, že maxima dosáhnou na konci měsíce a tam by se měly týdenní úhrny zastavit místy kolem 20mm.

Poznejte historii Volkswagenu Passat

V dnešní době se pohybuje na silnicích celého světa více než 14 milionů vozů značky Volkswagen Passat. První model vyrobený v roce 1973 byl vůbec první automobilem, jenž měl motor vpředu a pohon předních kol. Pokud jste zákazníky a často nakupujete náhradní díly do auta, tak vás tento článek bude jistě zajímat.

 

Volkswagen Passat a jeho druhá generace (1980 – 1988)

Začátkem listopadu 1980 se veřejnost dočkala druhá generace vozu Passat. Vůz dostal elegantnější a prostornější vzhled a zároveň si zachoval dostupnost pro střední třídy, což by všichni ocenili obzvlášť v dnešní době, kdy levný eshop s autodíly je spíše vzácností. Nepřehlédnutelné rysy prvního typu, však téměř byly odstraněny. Velkou změnou prošel také interiér vozu, ve kterém byl doplňen přístrojový panel. Zájemce si mohl vybrat s nabídky třídveřových, pětidvěřových karoserií nebo také oblíbenou variantu Kombi. Menší průlom byl zaznamenán v roce 1985, kdy Passat prošel lehkou modernizací a na trh byl uveden první motor s katalyzátorem. Prodalo se jej více než 4 milióny kusů. Zajímavostí také je, že model byl velmi oblíben u taxikářů, pro které byla také vyrobena edice Taxi – Paket.

Volkswagen Passat a jeho třetí generace (1988 – 1993)

Na proslulém autosalnu v Ženevě byl uveden v roce 1993 Passat třetí generace. Jednalo se o sedan se stupňovitou zádí a pětidvéřovým Kombi. Velká změna byla patrná především v designu. Předek byl velmi výrazný díky světlometům spojenách do jednoho celku a také hlavně díky znaku VW. Obrovskou výhodou byl zejména velký zavazadlový prostor s objemem okolo 495 litrů.  Průlom nastal v roce 1989, kdy se začal vyrábět Passat Syncro G60, s pohonem všech kol. Jako pomyslný vrchol nabídky pak byl představen Passat VR6, jenž dosahoval rychlosti až 224 Km/h.

 

Volkswagen Passat a jeho první generace (1973 – 1980)

V roce 1973 byla zahájena první výroba modelu Volkswagen Passat. Jednalo se o průlom mezi automobily s předním pohonem kol. Velký podíl na úspěchu měla také karoserie navržená italským designérem Giorgettem Giugiarem. Jaká byla jeho konstrukce a jaké náhradní díly Volkswagen Passat obsahoval? Čistě technicky by se dal přirovnat k Audi 80. Využivál stejné čtyřválcové karburátorové motory s rozvodem OHC, jenž měly objem 1,3 litru. Silnější verze motoru dosahovala výkonu 63kw. Maximální rychlost tehdejšího passatu dosahovala až 170km/h. Prodeje první generace Passatu zaznamenaly velký úspěch. V prvním roce se stačilo prodat kolem 133 tisích kusů a v prosinci dosáhl Passat na miliontou hranici. Celkově se podařilo prodat 2.6 miliónů.

Největší automobilka v Evropě – Volkswagen se proslavila výrobou tkz. lidových vozů, jenž byly dostupné za velmi dobrou cenu pro všechny střední třídy. Těchto vozů se vyrobilo něco okolo 14 miliónů a to sice celkově v 6 generacích. V samých počátcích byl suvérenně nejpopulárnější model Typ 1, který je nám známý spíše pod názvem Brouk. Teprve v roce 1969 se tento tred začal pomalu měnit. Způsobilo to připojení automobilky NSU k Volkswagenu. Tehdy Volkswagen přebral koncepci připravovaného typu NSU K70, který měl čtyřválec 1,6 litrů a právě onen motor vpřed s pohonem předních kol. Zde můžeme nesměle tvrdit, že se narodil jeho pozdější bratříček Passat.