Počasí beze srážek, ale postupně s častými mlhami

Počasí v ČR bylo několik dnů ve znamení velké oblačnosti, ze které vypadávalo nejčastěji mrholení nebo slabý déšť. V noci na dnešek přešla slábnoucí okluzní fronta v tlakové výši, která se od JZ nad střední Evropu rozšiřuje. V dalších dnech tak očekáváme méně oblačnosti a počasí beze srážek, i když se vzhledem k období budou vždy tvořit mlhy nebo nízká oblačnost, které by se měly během nejbližších dnů v dopoledních hodinách rozpouštět. V neděli přeruší stabilní počasí v anticykloně krátce přechod další slábnoucí okluzní fronty. V dalším týdnu bude plně určovat počasí nad střední Evropou tlaková výše a rozvine se inverzní počasí, počítat bude nutné s mlhami a nízkou oblačností, které budou setrvávat nad naším územím celé dny.

Ustálené počasí s častými mlhami k podzimu patří a často není možné odhadnout, jak dlouho potrvá

Tlaková výše bude tím určujícím tlakovým útvarem pro počasí v centrální Evropě minimálně v dalších 7 dnech, nepočítaje přechod slábnoucí okludující frontální vlně v neděli, která přinese přechodně zvětšenou oblačnost frontálního charakteru a místy slabé srážky podobající se těm, které se vyskytly v tomto pracovním týdnu, tj. v podobě slabého deště či častěji mrholení. V novém týdnu převládne ovšem za frontou opět malá oblačnost, ale opět s tvorbou mlh a nízké oblačnosti, které budou nejprve místní záležitostí od doby počátku jejich tvorby, tj. od druhé poloviny noci nejčastěji až do poledních hodin, kdy by se měly rozpouštět. Během týdne je ovšem nutné počítat v zesilující inverzi s tím, že se mlhy a nízká oblačnost nemusejí v nížinách rozpustit za celý den vůbec. Nejčastěji tomu tak bývá na JZ/Z Čech, v centrálních Čechách nebo na jihu Moravy a ve Slezsku. Každopádně záleží vždy hodně na dané situaci v podobě povětrnostních podmínek. Takto dopředu nelze předpovědět kdy se bude oblačnost rozpouštět častěji v Čechách a kdy tomu tak bude dopoledne  nebo kde se kdy udrží celý den.

Za jakých podmínek se nízká oblačnost či mlhy tvoří a většinou nerozpouštějí ani odpoledne?

  • Za stabilní situace =  stabilní zvrstvení atmosféry nejlépe v rozsáhlé anticykloně
  • Za bezvětří, maximálně velmi slabého větru
  • Při přílivu teplého vzduchu do vyšších poloh, kdy současně do nížin klesají velké masy studeného vzduchu a dochází ke kondenzaci vodní páry (teplotní inverze)
  • Taková situace nejčastěji nastává ve druhé polovině podzimu (1/2 října až konec listopadu) a v první polovině zimy (prosinec, a zejména 1/2 ledna)

Pá 23.10.: oblačno mrholení, min. 10/6°C, max. 11/15°C

So 24.10.: slunečno mlhy, min. 8/4/0°C, max. 12/16°C

Ne 25.10.: oblačno přeh., min. 8/4°C, max. 9/13°C

Po 26.10.: slunečno mlhy, min. 7/+3/-1°C, max. 9/13°C

Út 27.10.: slunečno mlhy, min. 8/4/0°C, max. 10/14°C

St 28.10.: slunečno mlhy+NO, min. 8/4/0°C, max. 6/10/14°C

Čt 29.10.: slunečno mlhy+NO, min. 8/5/1°C, max. 7/11/15°C

Pá 30.10.: slunečno mlh+NO, min. 8/5/1°C, max. 7/11/15°C

Pivovar Zubr narazí sudy speciální edice Granda z prvního chmele

Pivovar Zubr uvádí na trh limitovanou edici piva Zubr Grand z prvního chmele. Jedná se o pivo s intenzivnější chmelovou hořkostí, které bylo uvařeno z prvního letošního načesaného chmele a zrálo v ležáckých sklepích 60 dní. Pivo bude představeno 27. října přímo zaměstnanci pivovaru ve vybraných restauracích.

„Jedná se o pivo určené pro výjimečnou příležitost s intenzivní chmelovou vůní. Ta je docílena použitím čerstvého chmele z chmelnice v Čekyni, který jsme společně s dalšími zaměstnanci pivovaru načesali na konci srpna. Právě čerstvý chmel dává pivu příjemně výraznější chmelovou hořkost a aroma,“ popisuje Granda z prvního chmele Nataša Rousková, sládková pivovaru Zubr.

Grand z prvního chmele bude k dostání čepovaný ve vybraných restauracích na střední Moravě a také ve speciálním dvoulitrovém skleněném balení až do vyprodání zásob. „Oficiální uvedení proběhne 27. října naráz ve více než 40 restauracích. Do mnoha z nich se rozjedou naši zaměstnanci, aby osobně pivo našim zákazníkům představili. Jedná se o výjimečný speciál, protože pivo z čerstvého chmele není možné ochutnat nikdy jindy než právě na podzim po sklizni,“ říká Tomáš Pluháček, ředitel přerovského pivovaru.

Zubr Grand z prvního chmele je světlý ležák s vyšší plností a barvou, který vyniká lahodnou hořkostí. Je uvařen klasickým způsobem podle tradiční receptury za použití kvalitních regionálních surovin v čele s Žateckým poloraným červeňákem. Pivovar Zubr, stejně tak jako v případě dalších piv z produkce, klade důraz na dobu zrání piva v ležáckých tancích, která je důležitá pro výsledný senzorický charakter piva.

Pivovar ZUBR, a.s., tradiční český výrobce působící především na Moravě, je společně s pivovary Holba a Litovel součástí holdingu PMS. Pivovar je držitelem ocenění Klasa A a Regionální potravina a známky CHZO „České pivo“. V loňském roce rozšířil svůj sortiment o 11° ležák Zubr Grand. Pivovar získal prestižní ocenění v degustační soutěži České pivo 2015 a to v kategorii světlé ležáky (1. místo Zubr Premium), kategorii 11% světlé ležáky (2. místo Zubr Grand), kategorii výčepních piv (2. místo Zubr Classic) a kategorii tmavé pivo (2. místo Zubr Classic tmavý).

LPG je budoucnost

V dnešní době se stává stále větším hitem předělání automobilu na alternativní pohon LPG. Tato metoda je totiž zejména finančně velmi výhodná a může Vám ušetřit nemalé peníze. Benzín je totiž podstatně dražší než LPG. Předělání automobilu není nikterak složité. Důležité je zejména najít správného dodavatele nezbytných dílů potřebných k přestavbě. Jakou jsou například filtry lpg nebo lpg nádrž. Jelikož jako asi u každé jiné věci kvalita celkové přeměny závisí zejména na kvalitě jednotlivých komponentů. Proto pokud se budeme snažit ušetřit a pořídíme si například nekvalitní reduktor lpg, velmi pravděpodobně se nám to v budoucnu vymstí. A případné náklady s opravami mnohonásobně převýší původní ušetřenou částku.

Být nejlepší znamená s nejlepšími obchodovat

Klíčové je tedy vybrat toho správného prodejce. Jedním z nejlepších distributorů součástek nutných k přeměně automobilu na alternativní pohon lpg je společnost lpgprofi.cz. Tato firma působí na trhu více než 23 let, což z ní činí skutečně vysoce zkušeného prodejce. Vstřikovače lpg nebo nádrže lpg si od této firmy pořídily již tisíce spokojených zákazníků. Další velkou výhodou firmy je velmi široká a pestrá nabídka komponentů. Rozhodně nebudete mít problém, si z jejich velkého sortimentu vybrat. V nabídce má například i velmi kvalitní aditiva lpg.

LPG není CNG

Vedle LPG součástek jako je například interface lpg, společnost dále nabízí i různé komponenty potřebné k předělání vozu na další alternativní pohon CNG. V její nabídce najdete například nádrže cng nebo reduktory cng. CNG neboli stlačený zemní plyn je dokonce ještě ekologicky více šetrnou variantou než LPG. Finančně je CNG také výhodnější než běžná palivy používaná do spalovacích motorů. V dnešní se navíc stále rozrůstá počet čerpacích stanic, které alternativní paliva nabízejí, tudíž už se nemusíte strachovat, že kvůli natankování budete muset urazit dlouhou a namáhavou cestu.

Pohon všech kol automobilu, tzv 4×4

U osobních automobilů se nejčastěji setkáme s pohonem jedné nápravy. U většiny moderních aut je to náprava přední, u některých sportovních automobilů a u aut starší výroby to může být i náprava zadní. Pohon 4×4 označuje automobily, které mají poháněné obě nápravy. Zpravidla se jedná o auta terénní, a to osobní i nákladní.

Tip: technické zajímavosti v mnoha oborech najdete na našem blogu http://technicke-zajimavosti.blogspot.cz/

Automobily s pohonem obou náprav mají výhodu při průchodu náročným terénem, v blátě nebo na sněhu, díky zlepšené trakci. Automobily s pohonem dvou kol v náročném terénu zpravidla selhávají.

Výhodou pohonu čtyř kol je větší styčná plocha hnaných kol s terénem, častá je také uzávěrka diferenciálu kvůli nežádoucímu podkluzování jednotlivých kol. Nevýhodou terénních čtyřkolek je samozřejmě trochu větší hmotnost, vyšší cena a pomalejší akcelerace, zejména u motorů do 100 kW.

Co je to diferenciál?

Toto zařízení najdete na všech moderních automobilech. Při průjezdu zatáčkou vnější kolo opisuje delší oblouk, než vnitřní. Je proto důležité, aby mělo možnost se točit rychleji. Bez diferenciálu by docházelo k nežádoucímu namáhání převodů a celé konstrukce automobilu a průjezd zatáčkou ve vyšších rychlostech by byl takřka nemožný. V těžkém terénu se ovšem na věc díváme jinak. Ztráta trakce některého z kol je větším problémem, než shodná úhlová rychlost kol na hnané nápravě.

Co je to rozvodovka?

Jedná se o zařízení, které přenáší hnací sílu motoru na osu hnaných kol, tedy soukolí talířového ozubeného kola a pastorku. Soukolí zároveň snižuje otáčky převodovky a zvyšuje hnací sílu motoru.